در محیط جهانی امروزی که بازار با سرعتی بسیار سریع در حال تحول است، درک مزایای مدیریت عملکرد برای یک سازمان مهم است. بنابراین مدیریت عملکرد کارکنان نیاز نهایی یک سازمان است. منابع انسانی به عنوان یک دارایی توسط سازمان محسوب می شوند. سیستم مدیریت عملکرد مزایای مختلفی برای سازمان دارد که به شرح زیر است:
از ارائه دادهها برای یافتن شکافهای مهارتها و دانش کارکنان به منظور بداههسازی آنها از طریق سیستمهای آموزشی، مربیگری و راهنمایی پشتیبانی میکند.
این کار کارکنان را تشویق می کند تا با چالش های جدید روبرو شوند و از طریق فرآیند ساختار نوآوری کنند.
این فرصت های جدیدی را برای رشد و پیشرفت کارمندان در مشاغل حرفه ای خود فراهم می کند
از طریق سیستم ارزیابی عملکرد مناسب، نارضایتی ها و تضادهای بین اعضای تیم را برطرف می کند.
عملکرد کارکنان را به طور منصفانه و دقیق در برابر اهداف و استانداردهای عملکرد ارزیابی می کند.
کارمندان به دلیل شفافیت در اهداف عملکرد خود، می توانند نتایج بهتری ارائه دهند.
سیستم مدیریت عملکرد بستری را برای بحث، توسعه و طراحی اهداف فردی و بخش از طریق بحث و گفتگو بین مدیر و زیردستان فراهم می کند.
افراد کم اجرا را می توان از طریق بررسی عملکرد شناسایی کرد و سطح مهارت های خود را به طور عینی بالا برد. نیازهای یادگیری را از طریق برنامه های توسعه فردی یا برنامه های بهبود عملکرد نیز کمیت می کند.
انواع سیستم مدیریت عملکرد
ارزیابی عمومی: تعامل دائمی بین مدیر و کارمند در تمام طول سال.
ارزیابی 360 درجه: بازخورد کارکنان در مورد سایر کارمندان.
ارزیابی عملکرد تکنولوژیکی: ارزیابی مهارت فنی یک کارمند.
خودارزیابی کارکنان : خودارزیابی کارمند در مقایسه با مدیر خط مستقیم وی.
ارزیابی عملکرد مدیر: ارزیابی مدیر شامل بازخورد تیم و مشتری.
بررسی ارزیابی پروژه: ارزیابی برای تعیین سطح تخصص یک کارمند در کار.
ارزیابی عملکرد فروش: قضاوت در مورد اهداف فروشنده در مقابل نتایج به دست آمده از طریق اهداف برآورده شده.